­čŚú┬áToto k├ízanie si m├┤┼żete vypo─Źu┼ą┬átu┬á­čŚú.

Asoci├ície, ktor├ę ─żudia maj├║ s pojmom ÔÇ×cirkevÔÇť s├║ ve─żmi r├┤znorod├ę. Nejde len o rozdielne n├ízory na to, ak├í je konkr├ętna cirkev, ─żudsk├ę poh─żady sa tie┼ż r├┤znia aj v oh─żade na to, ─Źo cirkev vlastne je. Zd├í sa, ┼że existuj├║ r├┤zne cirkvi, ktor├ę sa navz├íjom l├ş┼íia vo svojich n├íuk├ích. Na druhej strane, cirkev po─Źtom ─Źlenov najv├Ą─Ź┼íia ÔÇô Katol├şcka ÔÇô tvrd├ş, ┼że Cirkev je jedna. ─îo m├í tento v├Żrok znamena┼ą? Obstoj├ş toto tvrdenie v konfront├ícii s realitou neprebern├ęho mno┼żstva men┼í├şch spolo─Źenstiev vo vn├║tri Katol├şckej cirkvi, ktor├ę maj├║ r├┤zne poslania, charizmy a ─Źasto sa zd├í, ┼że s├║ celkom rozdielne? A ─Źo spolo─Źenstv├í, ktor├ę sa oddelili od Katol├şckej cirkvi a st├íle sa naz├Żvaj├║ cirkevn├Żmi?

Napriek rozmanitosti spolo─Źenstiev, rozli─Źn├Żm darom, r├┤znosti kult├║r a┬án├írodov, je mo┼żn├ę poveda┼ą, ┼że Katol├şcka cirkev je jedna a teda jednotn├í. St├íle m├┤┼żeme poveda┼ą, ┼że ide o jednu Cirkev, preto┼że v┼íetky tieto spolo─Źenstv├í sa zjednocuj├║ vo vz├íjomnej l├íske, vo vyznan├ş viery, ktor├║ prijali od apo┼ítolov, vo spolo─Źnom sl├íven├ş sviatost├ş, ako aj jednotnou ┼ítrukt├║rou v podobe spolo─Źn├Żch n├ístupcov apo┼ítolov. Pre n├ízornos┼ą si m├┤┼żeme predstavi┼ą rodinu, v ktorej s├║ s├şce deti s r├┤znymi z├í─żubami, talentami a poslan├şm, av┼íak st├íle ide o jednu rodinu, nako─żko maj├║ spolo─Źn├ę korene a ur─Źit├ę spolo─Źn├ę aktivity.

Existuje e┼íte druh├í rovina, v ktorej by sa mohlo zda┼ą, ┼że Cirkev nie je jedna, ale je ich mnoho. Pozn├íme predsa mno┼żstvo spolo─Źenstiev, ktor├ę sa di┼ítancuj├║ od Katol├şckej Cirkvi a predsa sa pova┼żuj├║ za spolo─Źenstv├í cirkevn├ę, teda za cirkev. Ide o cirkvi, ktor├ę tie┼ż nasleduj├║ Krista a uzn├ívaj├║ ho ako Boha, ale neprij├şmaj├║ u─Źenie Katol├şckej Cirkvi a jej ┼ítrukt├║ry. Aj v pr├şpade, ┼że do na┼íej ├║vahy zahrnieme tieto cirkvi, v istom zmysle m├┤┼żeme poveda┼ą, ┼że Cirkev je jedna. Ako hovor├ş KKC: ÔÇ×mnoh├ę prvky posv├Ątenia a pravdy jestvuj├║ aj mimo vidite─żn├Żch hran├şc Katol├şckej cirkvi.ÔÇť Ide napr├şklad o Bo┼żie slovo, ┼żivot milosti, ─Źi tri bo┼żsk├ę ─Źnosti. Aj tieto cirkvi teda m├┤┼żu ─Źloveku sprostredkova┼ą sp├ísu, av┼íak ÔÇ×├║─Źinnos┼ą t├Żchto prostriedkov poch├ídza z plnosti milosti a pravdy, ktor├║ Kristus zveril Katol├şckej CirkviÔÇť. Pr├íve Katol├şcka cirkev m├í plnos┼ą prostriedkov sp├ísy, ktor├ę jej sprostredkoval Kristus a cirkvi, ktor├ę sa oddelili, maj├║ tieto prostriedky pr├íve od nej. V tomto zmysle ide o Cirkev, ktor├í je jedna.

Luk├í┼í ┼Żemla

 

─îo k tejto t├ęme hovor├ş Katechizmus?

814 T├íto jedin├í Cirkev sa v┼íak u┼ż od za─Źiatku predstavuje s ve─żkou rozmanitos┼ąou, ktor├í poch├ídza z r├┤znosti Bo┼ż├şch darov (791, 873) a z├írove┼ł z mno┼żstva os├┤b, ktor├ę ich dost├ívaj├║. V jednote Bo┼żieho ─żudu sa zhroma┼ż─Ćuj├║ rozdielnosti n├írodov a kult├║r. (1202) Medzi ─Źlenmi Cirkvi jestvuje rozli─Źnos┼ą darov, ├║loh, podmienok a sp├┤sobov ┼żivota; ÔÇ×v spolo─Źenstve Cirkvi opr├ívnene jestvuj├║ partikul├írne cirkvi, ktor├ę maj├║ vlastn├ę trad├şcieÔÇť. (832) Ve─żk├ę bohatstvo tejto rozmanitosti nie je v protiklade s jednotou Cirkvi. No hriech a ┼ąarcha jeho n├ísledkov neprestajne ohrozuj├║ dar jednoty. Preto apo┼ítol Pavol mus├ş povzbudzova┼ą, aby sa zachovala ÔÇ×jednota ducha vo zv├Ązku pokojaÔÇť (Ef 4,3) .

819 Okrem toho ÔÇ×mnoh├ę prvky posv├Ącovania a pravdyÔÇť jestvuj├║ aj mimo vidite─żn├Żch hran├şc Katol├şckej cirkvi: ÔÇ×p├şsan├ę Bo┼żie slovo, ┼żivot milosti, viera, n├ídej a l├íska a in├ę vn├║torn├ę dary Ducha Sv├Ąt├ęho, ako aj vidite─żn├ę prvkyÔÇť. Kristov Duch pou┼ż├şva tieto cirkvi a cirkevn├ę spolo─Źenstv├í ako prostriedky sp├ísy. ├Ü─Źinnos┼ą t├Żchto prostriedkov poch├ídza z plnosti milosti a pravdy, ktor├║ Kristus zveril Katol├şckej cirkvi. V┼íetky tieto dobr├í poch├ídzaj├║ od Krista a ved├║ k nemu a samy ÔÇ×podnecuj├║ ku katol├şckej jednoteÔÇť.