­čŚú┬áToto k├ízanie si m├┤┼żete vypo─Źu┼ą┬átu┬á­čŚú.

Kristus je sv├Ąt├Ż a Cirkev je Kristus medzi nami

N├í┼í Vykupite─ż sa uk├ízal ako jedna osoba so sv├Ątou Cirkvou, ktor├║ si pridru┼żil. A ke─Ć je on Hlavou, my sme ├║dmi; cel├Ż ─Źlovek, to je on a myÔÇŽ Kristus a Cirkev s├║ teda ÔÇ×├║pln├Ż KristusÔÇť (Christus totus). KKC 787-796

By┼ą kres┼ąanom znamen├í by┼ą ├║dom tela, ktor├ęho hlavou je Kristus, a┬áteda m├íme kona┼ą,┬á┼żi┼ą a st├íva┼ą sa Kristom. Po─Źn├║c sebou, dobre vieme, ┼że by┼ą kres┼ąanom (Kristom) nie je v┼żdy jednoduch├ę, o┬á─Źom sved─Źia aj na┼íe osobn├ę p├ídy ako aj r├┤zne n├ím dobr├ę zn├íme kauzy z┬ána┼íej Cirkvi. Spolo─Źne vyzn├ívame vieru v jednu sv├Ąt├║ Cirkev, no sme si vedom├ş, ┼że ju tvoria hrie┼íni ─żudia. S├ím Kristus do nej poz├Żval a┬áneust├íle poz├Żva mno┼żstvo ÔÇ×m├ŻtnikovÔÇť a┬áhrie┼ínikov. Ako teda m├┤┼że by┼ą Cirkev sv├Ąt├í, ke─Ć je v┬ánej to─żko hrie┼ínikov? Nepo┼íkvr┼łuje Krista jednota s┬áCirkvou, ktor├í m├í za sebou nieko─żko ┼íkand├ílov?

Mus├şme porozumie┼ą, ┼że Kristus je sv├Ąt├Ż a Cirkev je Kristus medzi nami, a┬áteda hrie┼ínos┼ą ─żud├ş nijak├Żm sp├┤sobom neru┼í├ş jeho sv├Ątos┼ą. Ratzinger trefne hovor├ş┬áÔÇ×┼że sv├Ąt├í sa nemysl├ş v┬áprvom rade ako sv├Ątos┼ą ─żudsk├Żch os├┤b, ale poukazuje na Bo┼ż├ş dar.ÔÇť Cirkev je Bo┼ż├şm darom, ktor├Ż je pr├ştomn├Ż uprostred ─żudskej nesv├Ątosti. Je to pr├íve ONA, ktor├í je pokra─Źovate─żkou zost├║penia Boha do ─żudskej hrie┼ínosti. V┬ánej sa obnovuje Kristovo stolovanie s┬áhrie┼ínikmi ÔÇô sl├ívenie sv. om┼íe; uzdravovanie ÔÇô sv. spove─Ć; k├ízanie ÔÇô n├í┼í port├íl ­čśŐ a ─Ćal┼íie Kristove diela, ktor├ę poukazuj├║ na to hlavn├ę ÔÇô On vzal v┼íetky na┼íe previnenia na svoje plecia. Cirkev n├ís u─Ź├ş zn├í┼ía┼ą sa navz├íjom a┬áspolo─Źne si nies┼ą bremen├í a┬ápr├íve v┬átom spo─Ź├şva sv├Ątos┼ą Cirkvi.

Hoci na┼íe spolo─Źenstvo tvoria hrie┼íni ─żudia, prostredn├şctvom Bo┼żej milosti si vz├íjomne pom├íhame na ceste sp├ísy. (KKC 794)

Sebastián Kaduk