Kristov kríž je základným zjavením milosrdenstva, lásky, ktorá bojuje proti koreňu všetkého zla: proti hriechu a smrti. V kríži sa Boh najhlbšie skláňa k človekovi, kríž je akoby liečivým dotykom večnej lásky, ošetrujúcej najbolestivejšie rany ľudského života.

Aké sú následky hriechov?

Hriech má dvojaký následok. Ťažký hriech nás pozbavuje spoločenstva s Bohom, a preto nás robí neschopnými večného života, ktorého pozbavenie sa volá „večný trest“ za hriech. Každý hriech, aj všedný, má za následok nezdravé pripútanie k stvoreniam, preto potrebuje očistenie či už tu na zemi, alebo po smrti, v stave nazývanom očistec. Toto očistenie oslobodzuje od takzvaného „časného trestu“ za hriech.

Zbavuje nás sviatosť zmierenia trestov za hriech?

Odpustenie hriechu a obnovenie spoločenstva s Bohom má za následok odpustenie večných trestov za hriech. Ale časné tresty za hriech zostávajú

Ako je teda možné odčiniť časný trest?

Tresty za hriechy si môžeme odpykať po smrti v očistci, ale existujú aj iné možnosti, ako sa časných trestov za hriechy zbaviť už tu na zemi, respektíve ich zredukovať – dobrými skutkami, pokáním, ale najmä získaním odpustkov, ktoré Cirkev udeľuje z nevyčerpateľného pokladu zásluh Ježiša Krista a svätých.

Sú odpustky dostatočným zadosťučinením za naše hriechy?

Človek nikdy nebude schopný splatiť všetko to, čo vykonal. To už spravil Kristus svojou obetou na kríži, raz a navždy. Človek si nezaslúži odpustky, nepatria mu. Sú absolútnym darom Božej lásky. Pre sv. Jána Pavla II. je počiatočným bodom pre pochopenie odpustkov plnosť Božieho milosrdenstva, ktorá bola preukázaná Kristovou obetou na kríži.

V starých modlitebných knižkách nájdeme pri pobožnostiach aj počet dní. Znamenalo to, o koľko dní bude človek kratšie v očistci?     

Aktuálne platný Kódex kánonického práva rozlišuje delenie odpustkov na čiastočné alebo úplné, podľa toho, či od časného trestu oslobodzujú čiastočne alebo úplne. Nepozná delenie odpustkov na základe iných kritérií, ako tomu bolo v minulosti. Apoštolská konštitúcia Indulgentiarum doctrina zrušila predchádzajúce delenia odpustkov na osobné, vecné a miestne. Tiež sa zrušilo rozlišovanie čiastočných odpustkov na základe počtu dní alebo rokov odpusteného trestu. Počítanie odpustkov na dni však nebolo v tom zmysle, že jeden deň odpustkov sa rovnal zníženiu času v očistci o jeden deň, išlo o ekvivalent jedného dňa starých tradícií pokánia.

Kto môže získať odpustky?

Odpustky môže získať len ten, kto bol pokrstený, nie je exkomunikovaný a nachádza sa v stave milosti posväcujúcej aspoň na konci predpísaných úkonov. Taktiež je potrebné, aby ten, kto odpustky získava, mal aspoň všeobecný úmysel ich získať a vykonal v stanovenej dobe všetky potrebné náležitosti, ktoré sú vyžadované aktuálne platnými predpismi o odpustkoch.

Pre koho je možné získať odpustky?

Odpustky môžeme získať sami pre seba alebo pre zosnulých, nikdy nie za iného žijúceho človeka.

Ktorým dušiam zosnulých vieme pomôcť modlitbou?

Prihovárame sa za duše, ktoré sú v stave očisťovania. Vina za hriechy im bola odpustená, ešte sa musia zbaviť trestov. Ony samy túto možnosť nemajú. Dušiam, ktoré sú vinné večným trestom, pomôcť nemôžeme. Nikdy však nevieme s istotou povedať, ktoré sú to, preto sa modlíme za všetkých zosnulých.

Aké su všeobecné podmienky pre získanie odpustkov?

Na to, aby veriaci získal odpustky, je potrebné mať úmysel odpustky získať. Okrem toho treba vylúčiť akúkoľvek naviazanosť na hriech, aj na ľahký. Ďalšie všeobecné podmienky sú: svätá spoveď, sväté prijímanie a modlitba na úmysel Svätého Otca. Potom treba vykonať úkon, ktorý je spojený s úplnými odpustkami v konkrétnom čase.

Postačuje duchovné sväté prijímanie?

Nie, sväté prijímanie musí byť reálne a sviatostné.

Aké úkony treba pre získanie odpustkov v oktáve slávnosti Všetkých svätých?

V dňoch od 1. do 8. novembra môžeme získať plnomocné odpustky len pre duše v očistci, nie pre seba. Úkon potrebný na získanie odpustkov je návšteva cintorína spojená s modlitbou za zosnulých, stačí vnútornou. Okrem toho je potrebné splniť všeobecné podmienky, o ktorých sme hovorili vyššie: svätá spoveď v krátkom čase predtým alebo potom, sväté prijímanie a modlitba na úmysel Svätého Otca.

-js-