Pravdepodobne dostávate veľa e-mailov denne. Mnohé z nich vyžadujú nejakú reakciu a niektoré vyžadujú naliehavú. Je to v podstate elektronické klopanie na vaše dvere, náročné na váš čas a pozornosť. Oveľa radšej mám listy. List si vyžaduje odpoveď, ale nie je to len záťaž, ako to často býva pri e-mailoch. Skôr je list úlohou oboch a darček. Je to dar prítomnosti milovanej osoby a úloha primerane reagovať.

Ak dostanete list od drahého priateľa, pravdepodobne si ho prečítate hneď, ako budete môcť. Ak je list od niekoho dôležitého, pravdepodobne urobíte to isté. Sv. Gregor Veľký raz poznamenal, že všetci si okamžite prečítame list, ktorý nám poslal pozemský cisár, ale väčšina z nás ignoruje Písmo, aj keď je nám osobne adresované božským cisárom.

Caravaggio (1571–1610): Svätý Hieronym

Aký druh odpovede však patrí Písmu? Francúzsky filozof Jean-Louis Chrétien v diele Pod pohľadom Biblie nám chce pomôcť primerane reagovať na Písmo, pokiaľ sú to Božie slová adresované osobne mne a vám.

Pod pohľadom Biblie sa skladá z ôsmich prednášok a článkov Chrétiena. Všetci majú mierne odlišné publikum, ale všetci zdieľajú cieľ pristupovať k aktívnemu, tvorivému a náročnému posvätnému textu Písma s náležitou úctou. Chrétien skúma správnu polohu pred Slovom. Navrhuje dve polohy a pýta sa: je možné inak ako iluzórnym spôsobom ho zvládnuť alebo sa ním nechať zvládnuť?

Tento prvý postoj je zamerať sa na zvládnutie textu. Pochopením štruktúry, pojmov, kontextu, jazyka a dejín Písma rozumieme zjavenie plnšie. Týmto spôsobom ponúkame naše intelekty, aby boli formované Bohom, keď skúmame a počúvame Písmo. Používame ich ako privilegovaný nástroj na spoznávanie seba, sveta a Boha.

Druhým postojom je nechať sa zvládnuť. Pre Chrétiena je to absolútne nevyhnutné. Najlepší spôsob, ako čítať Písmo, je nechať Písmo čítať vás. Byť ovládaný Písmom znamená pristupovať k posvätnému textu ako k živému, účinnému a autoritatívnemu. Slová by mali mať nárok nielen na váš intelekt, ale na každý aspekt vášho života.

Chrétien vidí prvý postoj ako nevyhnutný pre dobré čítanie Písma. Musíme sa snažiť porozumieť textu a osvojiť si jeho pojmy, jazyk a štruktúru. Napriek tomu poukazuje na prvenstvo druhého postoja. Chrétien trvá na tom, že v prítomnosti Božieho Slova „nejde o to, aby sme mu dali žalostnú obetu okamihu našej pozornosti, ale aby sme obetovali našu bytosť, aby nás to priviedlo späť k nášmu bytiu v celej svojej pravde“. Keďže primárnym autorom je sám Boh, nemôžeme Bohu, ktorý nás stvoril ako celok, ponúknuť iba svoju myseľ. Samotné vyjadrenie súhlasu nestačí. Skôr musíme ponúknuť celé naše bytie, telo i dušu, myšlienky i činy. Čítanie Písma je teda všeobjímajúci obetný úkon. Podobne ako Abraháma, aj nás Slovo Božie volá, aby sme Bohu ponúkli to, čo je nám najdrahšie. Ak urobíme tak ako Abrahám, nebudeme zahanbení.

Br. Athanasius Becker, O.P.