Slovenská a česká dominikánska provincia, Tomistický inštitút Slovensko a Vydavateľstvo Krystal OP vás spoločne už po druhýkrát srdečne pozývajú na ďalší ročník Letnej tomistickej školy. Vo svätý jubilejný rok a pri 800. výročí narodenia svätého Tomáša Akvinského bude témou školy Božia prozreteľnosť, ktorá láskavo riadi celé stvorenie.

Na programe sa podieľajú:

Mons. PhLic. Ing. Branislav Koppal, M.A. – generálny vikár Banskobystrickej diecézy
fr. ThLic. Damián Mačura, OP – provinciál Slovenskej provincie Rehole kazateľov
doc. Mgr. David Svoboda, Ph.D. – Katolícka teologická fakulta Univerzity Karlovej, Praha
Mgr. Ján Tomaštík, Ph.D. – Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
fr. Prof. Dr. Efrem Jindráček, OP – Filozofická fakulta Pontifikálnej univerzity svätého Tomáša Akvinského (Angelicum), Rím
sr. Mgr. Benedicta Hübnerová, OP – Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
fr. ThLic. JUDr. Ing. Samuel Lovás, OP, Ph.D. – Tomistický inštitút Slovensko
fr. ThLic. Ing. arch. Metoděj Němec, OP – Tomistický inštitút Slovensko
fr. ThLic. RNDr. Alan Dely, OP, Ph.D. – Tomistický inštitút Slovensko; Teologická fakulta Pontifikálnej univerzity svätého Tomáša Akvinského (Angelicum), Rím
fr. Mgr. Augustín Jonák, OP, Ph.D. – Teologická fakulta Katolíckeho inštitútu v Toulouse
fr. Mgr. Vavrinec Mitro, OP – Tomistický inštitút Slovensko, Pápežsky biblický inštitút v Ríme

KDE:  Dom Xaver (bývalý seminár) v Badíne pri Banskej Bystrici

KEDY:  30. jún – 6. júl 2025

ÚČASTNÍCI:  starší ako 18 rokov

CENA:

1-posteľová izba: 313 € / os.

2-posteľová izba: 289 € / os.

3-posteľová izba: 264 € / os.

Študenti (do 26 rokov) v 2 – 4 posteľových izbách: 117 € / os.

Cena školy zahŕňa ubytovanie, plnú penziu, prenájom miestností na program, biliard, telocvičňu a posilňovňu. Platí sa prevodom na účet SK84 8360 5207 0042 0036 9871 (poznámka pre prijímateľa: „LTŠ + meno a priezvisko účastníka“).

PRIHLASOVANIE:  do 15. júna 2025 – zaplatením poplatku a vyplnením prihlasovacieho formuláru

KONTAKT:  tomisticky.institut@gmail.com

PROGRAM LETNEJ TOMISTICKEJ ŠKOLY

ANOTÁCIE PREDNÁŠOK:

Boh udržuje neustále v bytí všetky tvory, pôsobí v nich a skrze nich
fr. Efrem Jindráček, OP
Tvrdenie, že Boh aktuálne a neustále udržuje v bytí všetky tvory, je pre súčasného mysliteľa, ba dokonca aj pre filozofa alebo teológa, veľmi ťažké až nezrozumiteľné. Moderné i súčasné myslenie, ak prijme Božiu existenciu a kauzalitu, vníma ju ako prevažne počiatočnú alebo paralelnú s kauzalitou stvorených vecí, ktoré bývajú mylne považované za neprimerane autonómne. Tento príspevok chce ukázať v súvislosti niektorými Tomášovými textami (SCG III, c. 65; ST I, q. 104; De Pot. q. 5, a. 1) metafyzickú nutnosť a racionálnu dokázateľnosť Božieho udržiavania všetkých vecí v bytí, ba dokonca aj Božie spolupôsobenie v druhotných príčinách.

Povaha, cieľ a všeobecnosť Božej prozreteľnosti
doc. Mgr. David Svoboda, Ph.D.
V prednáške budeme vychádzať predovšetkým z Tomášovho pojednania o prozreteľnosti, ktoré sa nachádza v ST I, q. 22, a. 1-4. Preto najprv zasadíme našu tému do širšieho kontextu a štruktúry tohto diela; potom sa pozrieme na kľúčové Božie atribúty, ktoré prozreteľnosť bezprostredne predpokladá a ktoré ju priamo nasledujú. Ďalej vysvetlíme Tomášovu definíciu prozreteľnosti, určíme jej rozsah (na čo sa vzťahuje) a načrtneme spôsoby, ktorými Boh vedie tvory k vopred vytýčenému cieľu. V priebehu prednášky budeme Tomášove myšlienky dokladať a prehlbovať čítaním jeho kľúčových textov.

Prozreteľnosť v Písme a u Otcov
fr. Alan Dely, OP
Téma Božej prozreteľnosti sa vinie a rozvíja naprieč celým Svätým písmom: od prvých stránok Starého zákona až po posledné stránky toho Nového. Otcovia Cirkvi postupne odhaľovali rôzne zákutia tejto zjavenej pravdy. A práve poznanie toho, čo o Božej prozreteľnosti zjavuje Písmo a ako ju chápu Otcovia Cirkvi, je vstupnou bránou k tomu, aby sme prenikli do Tomášovho chápania Božej prozreteľnosti.

Neomylnosť prozreteľnosti a slobodné konanie tvora
fr. Metoděj Němec, OP
Svätý Tomáš premýšľa miesto náhodnosti a slobodných úkonov v stvorení v rámci všeobecne platných princípov: všetko, čo má v stvorení bytie, má ho od toho, ktorý je Bytím prvotným a nestvoreným. Čokoľvek teda v slobodnom úkone tvora patrí k rovine aktu a bytia, vychádza, ako z prvotnej a transcendentnej príčiny, z Boha. Privácia a nebytie vlastné hriechu z Boha naopak nie je. Riešením artikulácie Božej a ľudskej kauzality tak je Tomášova koncepcia subordinácie dvoch príčin, božskej a ľudskej, pôsobiacich však v inom poriadku, podľa slov Apoštola: „Boh vo vás pôsobí, že aj chcete aj konáte“ (Flp 2, 13).

Dobrý a prozreteľný Boh tvárou v tvár prítomnosti zla
fr. Samuel Lovás, OP
Keď Boh zavŕšil stvorenie, „bolo to veľmi dobré“ (Gn 1, 31). Napriek tomu skúsenosť ukazuje, že náš svet nesie v sebe rôzne podoby zla – od prírodných procesov, ako je hrdzavenie či dravý boj o prežitie, až po morálne zlo, akým je ponižovanie zraniteľných a nespravodlivosť. Choroby, utrpenie a smrť rámcujú náš život a vyvolávajú otázku: Ako môžeme hovoriť o dobrom svete stvoreným dobrým Bohom? Niektoré formy zla patria k samotnej štruktúre stvorenia, no svet, v ktorom žijeme, nie je totožný s tým, ktorý vyšiel z Božích rúk. Prednáška sa zameria na vzťah medzi Božou prozreteľnosťou a realitou zla, pričom ponúkne teologické odpovede na otázku, ako môže dobrý Boh dovoliť existenciu zla.

Ľudský zákon ako kreatívna účasť človeka na Božej prozreteľnosti
Mgr. Ján Tomaštík, Ph.D.
Žijeme v dobe, kde je moc štátu a prítomnosť zákonov hmatateľná všade okolo nás. Načo však potrebujeme štát a zákon? A má byť zákon iba akýmsi „prepísaním“ prirodzeného zákona do našich ľudských zákonov? Cez učenie Tomáša Akvinského a jeho súčasných žiakov si zodpovieme na tieto otázky a načrtneme, prečo politická autorita nie je nutné zlo, ale dobro, v ktorom Boh necháva človeku mieru kreativity, ktorou sa môže zapojiť do stvoriteľského zámeru.

Seminár: Modlitba v kontexte Božej prozreteľnosti
fr. Augustín Jonák, OP
Boh vo svojej prozreteľnosti od večnosti naplánoval chod dejín a svojou nemeniteľnou vôľou dbá o to, aby sa s chirurgickou presnosťou tento chod splnil. Naša modlitba príhovoru, napríklad za spásu duše či uzdravenie chorého blízkeho, sa teda zdá byť zbytočná. A predsa, sám Pán nás vyzýva, aby sme „prosili, hľadali a klopali“, lebo „dostaneme, nájdeme a bude nám otvorené“ (Mt 7, 7). V tomto seminári sa pokúsime zlúčiť tieto dve zdanlivo protichodné tézy: nemeniteľnosť Božej vôle a jeho prozreteľné riadenie dejín s Ježišovou výzvou, aby sme sa prosebnou modlitbe obracali na Boha.

Seminár: Zázraky v kontexte Božej prozreteľnosti
fr. Augustín Jonák, OP
Podľa klasickej definície dochádza pri zázraku k porušeniu prirodzeného chodu vecí, ktorého pôvodcom je Boh. A o Bohu tvrdíme, že vo svojej prozreteľnosti od večnosti naplánoval chod dejín a že svojou nemeniteľnou vôľou dbá o to, aby sa tento chod dejín naplnil. Ako si teda vysvetliť čo i len teoretickú možnosť zázrakov, nehovoriac o zázrakoch, ktoré nám zachovalo Sväté písmo, ako je napríklad zázračné vyslobodenie izraelského ľudu z Egypta alebo Ježišove zázraky zachované v evanjeliách? V tomto seminári sa pozrieme na to, ako svätý Tomáš vysvetľuje možnosť a realitu zázrakov vo svete riadenom Božom prozreteľnosťou.

Pozrite si fotky z Letnej tomistickej školy 2024 o láske v Kroměříži.