Putovať pod nočnou oblohou. Kráčať v modlitbe ako pútnici nádeje. V rámci Jubilejného roka 2025 bude Dominikánska rodina na Slovensku spoločne putovať 30 nocí v modlitbe pod svetlom nebeských hviezd. Viac nám povie brat Mannes Marušák OP.
V čom je sila a krása nočnej modlitby?
Myslím si, že je ukrytá v tom, čo nám sama noc ponúka. A čo môžeme v noci objaviť. Keď sa začítame do biblických príbehov, Boh osvetľuje a odhaľuje mnoho vecí v noci. Keď je Abrahám v noci ukrytý v stane so svojimi obavami o budúcnosť, Boh ho vyvedie von a chce, aby sa pozrel na hviezdy. Uisťuje ho o prísľube, ktorý mu dal na začiatku jeho putovania. Vzdialené hviezdy osvietia Božiu blízkosť i budúcnosť. Stanú sa znamením nádeje. Patriarchovi Jakubovi sa Boh najčastejšie prihovára v noci. Ježiš často trávil celú noc v modlitbe, ako nám o tom podávajú správu evanjeliá. V noci sa odohrá dialóg medzi Ježišom a Nikodémom. Noc je bohatá na modlitbu.
Napomáha modlitbe atmosféra noci?
V noci je väčšie ticho, pokoj, ale nejde len o atmosféru noci. Je tu niečo, čo nám vedia sprostredkovať biblické príbehy, ktoré sa odohrávajú práve v noci.
Boh hovoril Abrahámovi: „Pozri na nebo a spočítaj hviezdy, ak môžeš!“, „Zdvihni oči a z miesta, na ktorom si …“. Boh vyzýva Abraháma, aby sa vedel pozrieť ponad seba, k Božím prísľubom. To už nie je o atmosfére noci, ale spôsob, ako sa učiť aj modliť. Lebo môže sa stať, že aj v modlitbe je človek zahľadený do seba. Podobne, ako je na začiatku Abrahám v noci ukrytý v stane so svojimi pochybnosťami. Boh mu hovorí jednoduché slová: zdvihni zrak. Mal spočítať hviezdy, ak sa to dá. Nakoniec, iba Boh pozná počet hviezd, a každú volá po mne, ako hovorí žalm. V konečnom dôsledku to Abraháma privádza k Božej tvári. Pozdvihnúť zrak od seba k Bohu. Boh ho vyvádza von zo stanu, aby videl široký priestor, rozľahlé hviezdnaté nebo. To je Abrahámova modlitba.
Noc so sebou prináša mnoho ďalších iných slov, ako bdenie, očakávanie, neistota, spánok, snívanie, svitanie. Bolo by fajn, keby sa účastníci Noci bdenia dokázali pohrať aj s tými slovami, ktoré noc so sebou prináša. Materiál, ktorý sme vydali k Noci bdenia, ponúka niekoľko príkladov hneď v úvode.
NIE VŠETKO ZÁVISÍ OD NÁŠHO PRIČINENIA
Spomeniete niektorý z príkladov?
Niečo sa už odhaľuje pri zotmení, na konci dňa. V opise stvorenia deň začína večerom, a nie ránom, ako to bežne vnímame. „A nastal večer, a nastalo ráno, deň prvý.“ A takto sa to opakuje pri každom dni. Deň sa začína večerom. Prečo sa deň nezačína našou aktivitou? Prečo začiatok dňa začína pasivitou človeka, spánkom? Nie všetko je o našom rozhodnutí alebo aktivite. Nie všetko je v našich rukách, nie všetko závisí od nášho pričinenia. Je tu Boží dar, ktorý je pripravený, ešte skôr, ako my niečo urobíme alebo o niečo prosíme. Božia láska je nám daná skôr, ako si to uvedomujeme. Boh nás vždy predchádza. Ide o krok napred. Nie všetko sa deje pred našim očami, ani samotné Kristovo zmŕtvychvstanie. Človek prichádza na „scénu“ až ráno
Často hovoríme o modlitbe, ako o hľadaní Boha, ku ktorému sa približujeme. Je to pravda. Ale pravda je aj to, že Boh je už prítomný v našich životoch. Modlitba nám to pomáha objaviť. To je nočná skúsenosť patriarchu Jakuba, ktorý na úteku z domu s ukradnutým požehnaním zaspí, sníva sa mu sen, a ráno povie: „Pán je na tomto mieste a ja som o tom nevedel!“ Narazí na „isté miesto“. Unavený z úteku, plný strachu zo svojho brata vletí do Božej prítomnosti, ktorá ho prekvapí.
Odkiaľ prišla myšlienka zorganizovať takéto podujatie?
Modlitba v noci nie je neznáma dominikánskej tradícii. O sv. Dominikovi je známe, že sa často modlil v noci. Hovorí sa o ňom, že deň venoval ľuďom a noc Bohu. V antifóne „O Lumen Eclesiae“ nazývame Dominika svetlom Cirkvi, ale Dominik je aj mužom noci. Jeho narodenie je spojené so snom jeho mamy Jany o psíkovi, ktorý zapaľuje svet svetlom ohňa. V noci sa odohrá známy rozhovor Dominika s hostinským, ktorý stojí na počiatku nášho dominikánskeho príbehu. Dominik bol mužom, ktorý očakával s druhým príchod svetla. Často je Dominik znázorňovaný s hviezdou na čele. Bol mužom nádeje, ktorý očakával rannú zornicu. Ako rehoľa sme tu aj vďaka Dominikovým nociam. A dominikánske noci pokračujú aj po ňom. Spomeňme si na Pier Giorgia Frassatiho, ktorý sa často v noci modlil, a je veľa príbehov o jeho nočných bdeniach, na ktorých sa pravidelne zúčastňoval.
Myšlienka zorganizovať Noc bdenia prišla aj s jubilejným rokom, ktorý teraz Cirkev slávi s jeho hlavnou témou: „Pútnici nádeje“. Neodmysliteľnou súčasťou jubilejných rokov je putovanie. A výrazom nášho putovania je aj modlitba, ktorá je vnútorným putovaním k Božej tvári. Tak nejako sa zrodil nápad, že v rámci jubilejného roka budeme istý čas pútnici pod nočnou oblohou.
Na čo je zameraná akcia Noc bdenia?
Noc bdenia sa nesie v duchu nádeje „Chcem zobudiť zornicu“, ktorá je živená modlitbou, pretože nám pomáha hľadať Boha, ktorý je prameň a cieľ našej nádeje. Je tu však ešte jeden rozmer. Nádej, ktorá sa zrodila v Abrahámovom srdci, vďaka Božím prísľubom, patrí všetkým „hviezdam“, ktoré mu Boh ukázal pod nočnou oblohou, ako prisľúbené potomstvo. Nádej je spoločným Božím darom. Moja nádej je prepletená s nádejou iného. Noc bdenia má tento dôležitý rozmer. Spoločné zdieľanie a hľadanie nádeje, ktorú objavujeme v Bohu. Tento rozmer je prítomný aj v striedaní sa účastníkov počas Noci bdenia v modlitbe.
Ako bude prebiehať?
Noc bdenia bude spočívať v nočnom bdení počas tridsatich dní, každú noc od 21:00 hod. do 06:00 hod., a bude trvať od 18. marca do 16. apríla. Noc bdenia ukončíme pred bránami Veľkej noci. Počas slávenia Veľkonočného trojdnia nás čaká najposvätnejšie nočné bdenie, veľkonočná vigília, keď budeme sláviť Kristovo zmŕtvychvstanie, a očakávať veľkonočné ráno. Očakávať rannú zornicu. Noc bdenia smeruje k ránu. A v konečnom dôsledku očakávať ráno dňa, ktorý už nepozná večer.
PRETOŽE NEEXISTUJE NÁVOD NA PRIATEĽSTVO, NEMÁME ANI NÁVOD NA MODLITBU
Modlíme sa počas týchto nocí na nejaký spoločný úmysel?
Boh vyzval Abraháma, aby sa pozrel na hviezdy. Prorok Baruch má pekné slová o hviezdach. „Hviezdy svietia na svojich strážach a tešia sa; ak ich Boh zavolá, odpovedia: „Tu sme!“ a veselo svietia tomu, čo ich učinil“. Keď Boh oslovil Abraháma, on mu odpovedal: „Tu som“. Abrahám bol podobný hviezdam, aj on bol pre Boha prítomný, ako bol Boh prítomný pre neho. Táto prítomnosť sa nachádza v srdci modlitby. Byť bdelý a prítomný pre niekoho, tomu sa musíme postupne učiť. Modlitba nám otvára oči pre túto prítomnosť Boha.
Keď sme pripravovali Noc bdenia, prišla aj otázka, aký úmysel dáme pre nočné bdenie. Nakoniec sme sa priklonili k tomu, že nedáme žiadny. Mnohí sa určite budú modliť na nejaké úmysly, pre mnohých to bude aj obeta vstať v noci, a prinesú ju s úmyslom za niekoho. Ale v modlitbe nemusíme vždy len o niečo žiadať. V modlitbe sa učíme byť prítomní pre Boha, ako je On vždy prítomný pre nás.
K čomu sa zaväzuje človek, ktorý sa zapíše ako účastník na určitú hodinu?
V prvom rade učíme sa dôverovať Bohu, ktorý sa voči nám prvý zaväzuje svojimi prísľubmi. Veriť Božím prísľubom, ktoré nám dáva, aby v našom srdci ožila nádej. Samozrejme, každý, kto sa zapíše ako účastník Noci bdenia, si zvolí deň a hodinu svojho bdenia, ktorú sa snaží stráviť v modlitbe.
Keď sa niekto rozhodne, môže individuálne bdieť aj celú noc, ale chceme, aby sa účastníci zapísali iba na jednu noc a jednu hodinu (je možné si zvoliť aj druhú hodinu bdenia, ale už počas inej noci), a tak sa vytvorilo vzájomné prepojenie – spoločne sa spojiť v modlitbe pod nočnou oblohou.
Ak by niekto zaspal alebo sa nezobudí napr. o druhej ráno?
Prajeme mu dobrú noc! 🙂 Súčasťou biblických nočných príbehov je i spánok. Boh sa prihováral ľuďom aj v ich snoch, ako patriarchovi Jakubovi, Jozefovi Egyptskému či sv. Jozefovi. Aj to patrí k noci bdenia. Jediný, ktorý nedrieme ani nespí, ako hovorí žalm, ale stráži Izraela, je Boh sám.
Sú predpísané modlitby, ktoré by sa účastník mal v tej svojej hodine pomodliť, alebo je to ponechané na individuálnych preferenciách?
Každý má slobodu, ako strávi čas modlitby uprostred noci. Ako pomôcku sme vydali brožúrku „Noc bdenia. Chcem zobudiť zornicu“, ktorá obsahuje modlitby (požehnanie noci a požehnanie rána), biblické príbehy, ktoré sa odohrávajú v noci a meditácie, ktoré môžu účastníkov viesť modlitbou. Meditácie pochádzajú od magistrov našej rehole a rozličných bratov dominikánov. Bývalý magister rehole Timothy Radcliffe vravieval, že v dominikánskej tradícii je vzťah s Bohom priateľstvom, a pretože neexistuje návod na priateľstvo, nemáme ani návod na modlitbu. Každého však môžu viesť slová žalmu: „V srdci mi znejú tvoje slová: ,Hľadajte moju tvár!´ ,Pane, ja hľadám tvoju tvár´“.
-js-